دبستان پسرانه غیر دولتی راهبرد دانش

تخصصی ترین مرکز آموزش و پرورش علوم پایه

Get Adobe Flash player
صفحه اصلی کارگاه های آموزشی فعالیت‌های آموزشی کلاس فلسفه برای کودکان

فهرست

در شهریور ماه جاری سه کارگاه یک روزه برای کادرهای آموزشی و اداری دبستان انجام شد. این کارگاه ها در راستای پژوهش محور کردن شیوه تدریس در دبستان با عناوین : تجربه یادگیری به روش پژوهش محور، فلسفه برای  کودکان  ویادگیری مشارکتی  برگزار گردید.

خلاصه ای از آنچه در این کارگاه ها گذشت در زیر آورده شده است:

تجربه یادگیری به روش پژوهش محور:

این کارگاه توسط خانم هیوا علیزاده برنامه ریزی و اجرا گردید. در بخش اول استاد به ضرورت آموزش پژوهش محور و این که جدیدترین شیوه در دنیا است پرداختند. سپس با پرسش و پاسخ

لزوم دقت در شیوه آموزش و تعیین کننده بودن آن مورد توجه قرارگرفت و با نشان دادن فیلم و بحث در مورد آن ، چگونگی برخورد و توانایی انسان در شرایط دشوارمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش دوم با استفاده از وسایل ابتدایی که تهیه شده بود از شرکت کنندگان خواسته شد تا در گروه های خود به ساخت زمان سنج بپردازند. پس ازآن به تجزیه تحلیل برخوردها در گروه ، نحوه پیشبرد کارو مراحل آموزش پژوهش محور پرداخته شد.

فلسفه برای کودکان

این کارگاه توسط خانم سمیرا طلوعی برگزار گردید. معرفی برنامه فلسفه برای کودکان با طرح دو پرسش شروع شد :

1.منظور از برنامه فلسفه برای کودکان چیست؟

2. برنامه فلسفه کودکان چگونه اجرا می شود؟

در این جلسه سه ساعته به سوال اول پاسخ داده شد و بحث در خصوص پرسش دوم به جلسه بعدی موکول شد .در ادامه چکیده این جلسه خواهد آمد:

با توجه به پیچیده بودن مفهوم فلسفه، پس از مشخص کردن حوزه-های مورد بررسی این رشته و موضوعات آن ها، مواردی بیان شد که به نظر می رسد دغدغه کودکان ما نیز هستند و می بایست مورد توجه قرار گیرند. از جمله: چرا نباید دروغ بگوییم؟ ما از کجا آمده ایم؟ و ..  به طور خیلی خلاصه می توان گفت برنامه فلسفه برای کودکان یا به اختصار p4c؛ در تلاش است تا ضمن آموزش مباحثی چون تفکر انتقادی؛ تفکر مراقبتی، منطق و تفکر خلاق، به کودکان کمک کند مهارت هایی چون صحبت کردن، گوش کردن، استدلال کردن، انتقاد کردن، تعهد و مسئولیت های جمعی را بیاموزند. حلقه های کندوکاو با ایجاد انگیزه برای طرح پرسش ها و تعمق درباره امور، گفتگوهایی را به منظور کشف حقیقت و پژوهش فراهم می نمایند. این برنامه که بنیان گذار اصلی آن متیولیپمن است در پی آموزش تاریخ فلسفه و نظریات فلسفی به کودکان نیست بلکه می خواهد با کاربرد روش فلسفه که تعمق و فلسفیدن است شهروندان بهتری را برای جامعه پرورش دهد.

یادگیری مشارکتی

کارگاه یادگیری مشارکتی توسط آقای زین العابدینی انجام شد. ایشان ابتدا به ویژگی های یادگیری مشارکتی پرداختند از آن جمله:

مشارکت در بحث،تعامل،تقسیم کار،یاگیری از هم،مدیریت زمان،تقویت و تکمیل یکدیگر،مسئولیت پذیری و رشد شخصیت.در ادامه به دلایل مشارکت در یادگیری پرداختند و از آن جمله دلایل زیر مطرح شد:

شیوه های تازه ارزشیابی

تک فرزندی

فراموش شدن بازی های جمعی

توجه به تفاوت های فردی

انواع کلاس ها و شیوه های تدریس و همچنین به شیوه های انتخاب افراد گروه نیز توضیح داده شد. در بخش دوم این کارگاه سئوالی طرح کردند و خواستند پاسخ آن را در گروه پیدا کرده و بحث کنیم. در انتها روی پاسخ های داده شده و همچنین شیوه ی کار در گروه ها بحث شد.

اضافه‌ كردن نظر


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

تقاضای همکاری

درخواست تقاضای همکاری
در دبستان راهبرد دانش

تصویر تصادفی

P1020991
P1020991
DSC04283
DSC04283
P1020662
P1020662