کتابخانه و کتابخوانی

جهت دریافت فعالیت های کتابخوانی در فروردین و اردیبهشت ماه ۹۷ به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید .


 

 

گزارش فعالیت‌های کتاب‌خوانی تا ابتدای آذرماه
۱٫ برگزاری پنج دوره مسابقه‌ی کتاب‌خوانی (شامل خلاصه‌ نویسی کتاب و تبلیغ کتاب)
۲٫ معرفی برندگان در کانال مدرسه و تشویق شرکت‌کنندگان.
۳٫ ساختن گروه تلگرام کتاب‌خوانی
۴٫ برگزاری طرح راوی کوچک و اشتراک‌گذاری داستان‌ها در کانال مدرسه و تشویق شرکت‌کنندگان.
۵٫ تهیه برد باشگاه کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای و تعامل مستقیم با دانش‌آموزان از طریق نوشتن روی برد. (موضوعات شامل: شوخی با کتاب، کتاب خوب چه ویژگی هایی دارد، نویسنده ایرانی مورد علاقه‌ات را نام ببر، نامه به کودکان زلزله‌زده‌ی کرمانشاهی، اگر بخواهی یک کتاب بنویسی درباره‌ی چه می‌نویسی؟)
۶٫ امانت کتاب به بیش از ۱۵۰ نفر از دانش‌آموزان پایه‌ی دوم تا پنجم.
۷٫ ثبت کتاب‌های اهدایی
۸٫ تحویل دفترچه‌ی خلاصه‌نویسی به پایه‌ی دوم و سوم
۹٫ طراحی برگه‌ی خلاصه‌نویسی و ارائه‌ی آن به دانش‌آموزان دبستان۲، هنگام امانت گرفتن کتاب. (به‌منظور نصب بر دیوار کتابخانه)
۱۰٫ شرکت در کارگاه ترویج کتاب جهک و ارتباط گرفتن با ایشان برای اجرای طرح ماراتن کتاب در مدرسه.
۱۱٫ آغاز طرح ایستگاه کتاب در زنگ‌های تفریح

گزارش کلاس کتاب‌خوانی تا ابتدای آذر ۹۶
پایه اول
کلاس خانم شریفی کلاس خانم محبعلی
دوشنبه ۲۴/۷:
داستان یک شب تاریک از مهری ماهوتی خوانده شد.
پیرامون موضوع کتاب، یعنی ریختن برگ درختان در پاییز گفتگو شد.
بچه‌ها نقاشی بخش مورد علاقه از داستان را کشیدند.
یکشبه۳۰/۷:
داستان سه دوست از شکوه قاسم‌نیا خوانده شد
دوشنبه ۱/۸:
داستان سه دوست خوانده شد.
بچه‌ها نمایش آن را اجرا کردند.
چند شعر از کتاب دویدم و دویدم از ناصر کشاورز خوانده شد.
بچه‌ها هم‌خوانی کردند.
یکشنبه ۷/۸:
داستان لیونل مسی از مجله‌ی قلک خوانده شد.
شعر چی بود؟ چی شد؟ ازمجله‌ی قلک ( آموزش فرآیند ساخت کتاب‌خانه)
هم‌خوانی بچه‌ها

 

دوشنبه ۸/۸:
تصاویر قصه‌های من و بابام بر پروژکتور نمایش داده شد. بچه‌ها از روی تصاویر قصه ساختند و به صورت داوطلبانه تعریف کردند.
سپس داستان اصلی روایت شد.
شعر چی بود چی شد؟ از مجله‌ی قلک (آموزش فرآیند درست شدن قالی)
یکشنبه ۱۴/۸:
شعر چی بود چی شد؟ آموزش فرآیند تولید رب گوجه فرنگی با شعر و تصویر
تمرین خوانش کلمات با حرف م ، ا ، د

 

دوشنبه ۱۵/۸ :
روایت داستان تصویری و کشیدن نقاشی آن توسط دانش‌آموزان(داستان را من روایت کردم. به جای بعضی از کلمات، تصویر قرار داده شده است. هرگاه به تصویر می‌رسیم دانش‌آموزان اسم تصویر را می‌گویند و به فرآیند تکمیل داستان کمک می‌کنند.)
یکشنبه ۵/۸
برگزاری کنفرانس یکی از دانش‌آموزان

 

پایه‌ی دوم:
دوشنبه ۱/۸
داستان یک شب تاریک خوانده شد
پیرامون موضوع کتاب گفتگو شد
۵ نفر از بچه‌ها انتخاب شدند و هر کدام یکی از شخصیت‌های کتاب را خواندند.
چند شعر از دویدم و دویدم خوانده شد.
بچه‌ها با انجام حرکات هم‌خوانی کردند.

 

دوشنبه ۸/۸:
بخش‌های مجله‌ی رشد نوآموز را با هم دوره کردیم.
داستان‌گویی از روی تصاویر کتاب من و بابام

 

یکشنبه ۱۴/۸:
کلاس دوم خانم جهان‌بخش
کتاب‌های مناسب آن‌ها را سر کلاس بردم و بچه‌ها آنهایی که دوست داشتند انتخاب کردند و خواندند. برخی کتاب امانت گرفتند

 

دوشنبه ۱۵/۸ :
پایه‌ی دوم:
مطالعه کتاب در کتابخانه و امانت کتاب

 

پایه سوم

 

کلاس سوم خانم مرتضایی کلاس سوم خانم اسلام‌پور
شنبه ۲۰/۸
معرفی کلاس و قوانین
داستان انگشت جادویی تا نیمه روایت شد,
از بچه‌ها خواسته شد ادامه را در خانه بنویسند.
چهارشنبه ۲۴/۸
معرفی کلاس و قوانین
گفتگو پیرامون مسابقه
امانت کتاب

 

پایه چهارم
کلاس چهارم صداقت کلاس چهارم رفاقت
چهارشنبه ۱۷/۸
روال دال معرفی شد.
داستان انگشت جادویی تا نیمه روایت شد و دانش‌آموزان ادامه‌ای بر آن نوشتند.
برای هر دو پایه‌ی چهارم بعضی از داستان ها در کلاس خوانده شد.
چهارشنبه ۱۷/۸
روال دال معرفی شد.
داستان انگشت جادویی تا نیمه روایت شد و دانش‌آموزان ادامه‌ای بر آن نوشتند.
برای هر دو پایه‌ی چهارم بعضی از داستان ها در کلاس خوانده شد.

 

پایه پنجم
کلاس پنجم دانش
کلاس پنجم تلاش
دوشنبه ۱/۸:
جلسه به مدت ۲۰ دقیقه بود و به معارفه‌ی کلاس و دانش‌آموزان اختصاص یافت. دوشنبه ۱۵/۸ :
معارفه.
امانت کتاب
تکمیل جمله‌ی نیمه‌کاره

 

دوشنبه ۸/۸:
درباره‌ی روآل دال به بچه‌ها توضیح داده شد.
مفهوم “شخصیت” در داستان آموزش داده شد.
بخشی از داستان انگشت جادویی روایت شد.
دانش‌آموزان ادامه‌ی آن را به دلخواه نوشتند. شنبه ۲۰/۸
روآل دال معرفی شد
داستان انگشت جادویی تا نیمه روایت شد
بچه‌ها ادامه‌ای بر آن نوشتند.

 

دوشنبه ۲۲/۸
معرفی کتاب توسط بچه‌ها
برخی از بچه‌ها ادامه‌هایی که جلسه قبل برای داستان نوشته بودند خواندند.
ادامه‌ی اصلی داستان انگشت جادویی خوانده شد.
شنبه ۲۷/۸
معرفی کتاب توسط بچه‌ها
برخی از بچه‌ها ادامه‌هایی که جلسه قبل برای داستان نوشته بودند خواندند.
ادامه‌ی اصلی داستان انگشت جادویی خوانده شد.

 

شنبه ۵/۹
آهنگ بهار ویوالدی برای بچه‌ها پخش شد.
از بچه‌ها خواسته شد گوش کردن درست را تمرین کنند و هر کلمه‌ای که هنگام گوش دادن به ذهنشان رسید روی تخته بنویسند.